کد خبر: 180
تاریخ انتشار: خرداد ۱, ۱۳۹۹
گروه : اخبار

مظلوم بودیم اما شجاع

مظلوم بودیم اما شجاع

گروه سیاسی
 هر آغازی را پایانی است و هر سلامی را وداعی ولی نه برای همه. هستند چهره‌هایی که به ‌واسطه سال‌ها حضور و ممارست در عرصه‌ای بی‌رحم چون سیاست چنان آب‌دیده شده‌اند که نه به سادگی می‌شکنند و نه زیر بار تندترین تخریب‌ها، خم به ابرو می‌آورند. علی لاریجانی به گواه موافقان و مخالفان از جنس این افراد است و شاید از همین‌رو در آخرین نطقش در صحن علنی به شعری از مصطفی نقی‌پورفر که در فراز و فرودهای ۸۸ سروده شده، اکتفا می‌کند: «در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را.» او که ۱۱ سال و ۱۱ ماه و ۲۵ روز پیش به پارلمانتاریستی در ایران سلام کرد و در گام نخست حدادعادل را کنار زده و بر قدرتمندترین کرسی پارلمان تکیه کرد، روز گذشته مقابل دیدگان نمایندگان و خبرنگاران و البته افکار عمومی، با پارلمان و اهالی‌اش وداع گفت تا در فاصله ۷ روز مانده تا تشکیل مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم، لاریجانی به فکر آینده سیاسی خود و البته یاران صدیقش باشد.
خداحافظی لاریجانی با پارلمان اما نه بی‌حاشیه بود و نه خنثی. او که در نطق پایانی‌اش در نهمین دوره مجلس قانون را «ناموس» جمهوری اسلامی نامیده بود و از مخالفت «دیکتاتورها» با حاکمیت قانون گلایه کرده بود، این‌بار تمام و کمال به ‌دفاع از عملکرد خود و البته سایر همکارانش در پارلمان دهم پرداخت و از تخریب‌های چپ و راستی که در یکی، دو سال اخیر به میزان قابل‌ توجهی افزایش یافته بود، گلایه کرد. گلایه و انتقادی که البته هم صریح‌تر بود و هم به وضوح یاران محمود احمدی‌نژاد در پارلمان یازدهم، شورای نگهبان و سخنگویش و تا حدودی نیز قوه قضاییه را دربرمی‌گرفت و شاید از همین‌رو رسانه متعلق به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از آن در حالی به عنوان «نطق کوبنده رییس مجلس» یاد می‌کند که بعید است باتوجه به سبک و سیاق لاریجانی و نوع نگاهش به سیاست، دوباره شاهد بازگشتش به این نهاد باشیم.
نهایت بی‌انصافی
لاریجانی در بخش ابتدایی آخرین نطقش در مجلس دهم از عملکرد نظارتی قوه مقننه دفاع و همزمان از آنچه «بی‌انصافی سیاسیون» می‌خواند، انتقاد کرد و گفت: «من تنها گوشه‌ای از کارنامه مجلس را ارایه کردم و با توجه به شفافیت کار مجلس که جلسات آن به‌طور مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود، عملکرد آن برابر چشم همگان بوده است و در بزنگاه‌ها، مجلس هر آنچه وظیفه داشت انجام داد، در هر مرحله‌ای که نیاز به یک عمل انقلابی بود و به اتفاق، نمایندگان وارد صحنه شدند و عمده کوشش مجلس این بود که گرهی از مشکلات مردم را باز کند، اما برخی سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی‌انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دل‌شان خواست گفتند.»
نکته قابل‌ توجه آنکه لاریجانی که به هنگام ورود به پارلمان نماد اصولگرایی بود، در حالی از بهارستان خداحافظی می‌کند که در دورترین نقطه از یاران سابق و نزدیک‌ترین نقطه به برخی خرده جریان‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است؛ چنانکه ابایی از بردن نام رییس ممنوع‌التصویر دولت اصلاحات در صحن علنی ندارد. او با اشاره به «بی‌عرضه» خواندن مجلس دهم، برای رد آن به تصویب قانون تجارت اشاره و اظهار کرد: «قانون تجارت در این مجلس تصویب شد، هرچند برخی افراد در رسانه‌ها اعلام می‌کنند این مجلس بی‌عرضه بود، از زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی تا امروز قانون تجارت در مجلس مانده بود و این مجلس جرات کرد آن را به تصویب برساند.»
«فساد، فساد» همان «بگم، بگم» است
رییس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود مطابق معمول مخالفان و منتقدان «بی‌انصاف»اش را نام نبرد ولی با اشاره به کلیدواژه رییس‌جمهوری سابق ایران اظهار کرد: «شهید مدرس می‌گفت دولت و اعضای آن فقط باید تصمیمات مجلس را اجرا کنند، به نظرم باتوجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می‌دانند؛ پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس تلاش شده است؟ در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند.» جالب آنکه اتهام فساد به نمایندگان مجلس در روزهای اخیر ابتدا از جانب شورای نگهبان و سپس از سوی قوه قضاییه مطرح شد و از قضا رسانه‌های اصولگرا هم به‌طور تام و تمام به آن پرداختند.
مجلس به فرمانی نبود
یکی از انتقاداتی که همواره از سوی فعالان رسانه‌ای و مجازی به پارلمان وارد است، چشم‌گویی نمایندگان مقابل برخی توصیه‌های برون‌پارلمانی است. موضوعی که البته لاریجانی آن را نپذیرفت و در پاسخ به آن بیان کرد: «همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند و از نظر سیاسی، مجلسی یک دست و به فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر می‌کردند. ما دو تعهد داشتیم، رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به ‌خوبی برابر این موضوع مجلس تجارب داشت و یاد ندارم تدبیری از مقام معظم رهبری به مجلس اعلام و کسی به آن توجهی نکرده باشد، البته به‌خاطر ندارم که ایشان دستوری به این مجلس یا مجالس دیگر که بنده حضور داشتم، داده باشند.»
به من دستور دادند به مجلس نه!
لاریجانی همچنین به ماجرای پیام‌های رهبری یا دفتر ایشان به مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: «البته گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند ولی به مجلس دستوری ندادند، بنده معتقدم باید حرمت تمام قوا را نگه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبان از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوه را بشکنند یا عده‌ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می‌ماند. مهم‌ترین قوانین مبارزه با فساد توسط مجلس تصویب شد، قانون شفافیت اطلاعات، قانون رسیدگی به اموال مسوولان، مطالبه مجلس این است که قوای قضاییه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند.»
فکر می‌کنند با تخریب نظام را حفظ می‌کنند
رییس مجلس که از قرار معلوم دل پری از تخریب‌ها و انتقادات بی‌پایان به خود و پارلمان داشت، با بیان اینکه «سیاست‌ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می‌طلبد»، با اشاره به منتقدان به نسبت پرقدرتش اظهار کرد: «برخی فکر می‌کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب رسانه‌ای، انقلاب و نظام را حفظ می‌کنند در حالی که باید دید این تلقی عقلا و از نظر تجربه تاریخی در این ۴۰ سال چقدر وجاهت داشته است. جامعه‌ای که خود در فضای آزاد تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی می‌شود. مبنای قانونگذاری و نظارت باید توجه به جنبه فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی و شرایط مساوی در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد است و این را باید جدی گرفت. در غیر این صورت به‌طور قطع جامعه از نظر رشدیافتگی دچار خسران می‌شود و پژمردگی سیاسی و فرهنگی، احساس دورافتادگی از حکومت پیدا می‌کند که زیان‌ ملی برای کشور است.»
عواقب اداره کشور با یک جناح
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با دعوت همه جریان‌های سیاسی به «مدارا» به‌طور غیرمستقیم به برگزاری انتخابات مجلس با یک جریان سیاسی در ایران اشاره و اظهار کرد: «از نظر تجربه در این ۴۰ سال پس از انقلاب هر وقت یک جناحی به‌طور کامل سرکار بود برآیند کار این‌گونه نبود که بتواند مشکلات کشور را حل کند مگر زمانی که تا حدی توانسته است کنار هم قرار بگیرند و مدارا داشته باشند. هر چه این مسیر را تنگ‌تر کنند، حل مشکلات سخت‌تر می‌شود و بالعکس باید وسعت به این دامنه داد و همدیگر را به رسمیت بشناسند.» او در بخش پایانی گفته‌هایش هم از حق خود گذشت و هم طلب بخشش کرد و گفت: «ممکن است عده‌ای با من مخالفت داشته باشند اما نباید نهاد قوه مقننه را تضعیف می‌کردند. همه مخالفان عزیز که به هر دلیل، یا حجت شرعی داشتند یا نداشتند، با من مخالفت کرده و مطلبی گفته‌اند، نزد من محترم هستند و اگر در این مخالفت حقی برای اینجانب ایجاد شده از همه آنها می‌گذرم و امیدوارم آنها نیز اگر خطایی از من دیده‌اند، درگذرند.»
اقدامات نظارتی پارلمان دهم در یک نگاه
غلامرضا اسداللهی، معاون نظارت مجلس ازجمله افرادی بود که روز گذشته در صحن علنی به اظهارنظر پرداخت و برخی اقدامات نظارتی پارلمان دهم را تشریح کرد. او در همین راستا و با اشاره به اقدامات پارلمان در سال آخر اظهار کرد: «در رابطه با نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین در اجلاسیه دوره دهم در مجموع ۴۰ فقره قانون مصوب و ۳۵ فقره مصوبه این اجلاسیه و ۵ فقره مصوبه اجلاسیه پیشین به رییس‌جمهور ابلاغ شده  که ۳۰ فقره از این قوانین از سوی رییس‌جمهوری و یک فقره توسط رییس مجلس برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ شده است.» معاون نظارت مجلس همچنین خاطرنشان کرد: «تعداد روزهای تاخیر رییس‌جمهوری در ابلاغ قوانین از ۵۳ روز طی اجلاسیه سوم به صفر کاهش یافته است، نظارت بر تهیه آیین‌نامه‌ها در چهارمین سال دوره دهم در ۶ فقره از قانون از مجموع ۳۵ فقره قانون مصوب این اجلاسیه به لزوم تهیه و تصویب ۳۶ فقره آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات توسط هیات وزیران حکم شده است. از این تعداد مهلت تهیه و تصویب ۲۵ مقرره هنوز به پایان نرسیده، در حالی که مهلت تهیه و تصویب ۱۱ فقره دیگر به پایان رسیده که ۶ فقره آیین‌نامه به تصویب رسیده است.»

برچسب ها : مجلس مجلس دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *